CENTRA DYDAKTYCZNE
Zdobywanie wiedzy z zakresu fizyki, chemii i biologii wymaga umiejętności wykonywania eksperymentów wielu typów - od doświadczeń chemicznych w laboratorium, po eksperymenty biologiczne w terenie, obserwacje astronomiczne, modelowanie zjawisk oraz kształtu i dynamiki molekuł z wykorzystaniem komputerów. Współczesne nauki eksperymentalne posługują się skomplikowaną i czułą aparaturą. Studenci muszą zatem zdobywać krok po kroku wiedzę o działaniu współczesnych aparatów pomiarowych i coraz bardziej skomplikowanych technikach badawczych. Coraz wyraźniejsze staje się zacieranie granic między dziedzinami wiedzy - powstały ważne obszary wiedzy łączące klasyczne obszary, jak biochemia, na pograniczu biologii i chemii, biofizyka, na pograniczu fizyki i biologii, biochemia fizyczna, , modelowanie molekularne, biocybernetyka, nauka o biomateriałach i inne. Współczesne techniki badawcze i stosowana w badaniach aparatura również wymagają interdyscyplinarnej wiedzy. Przykładem może być obrazowanie wnętrza organizmów metodami tomografii promieniowania X i metodami magnetycznego rezonansu jądrowego. W obu przypadkach zrozumienie dostępnej wiedzy wymaga silnych podstaw z zakresu chemii, fizyki, biologii, biochemii, biofizyki, oraz teorii informacji. Podobnie współczesna mikroskopia optyczna wymaga od eksperymentatora wiedzy z zakresu optyki, biologii, fotochemii, optoelektroniki i matematycznych technik analizy obrazu cyfrowego. W celu unowocześnienia i dostosowania poziomu i metod nauczania studentów kierunków przyrodniczych i ścisłych, na I, II I III stopniu nauczania na Uniwersytecie Jagiellońskim stworzono sześć centralnych jednostek edukacyjnych, wyposażanych obecnie w aparaturę badawczą finansowaną przez program POIŚ, oraz muzeum przyrodnicze, które udostępni dla celów edukacyjnych bogate i cenne zbiory przyrodnicze zgromadzone na Uniwersytecie Jagiellońskim. Są to:
- Centrum Edukacji Przyrodniczej.
- Centrum Analityczne.
- Centrum Bionauk.
- Centrum Środowiska.
- Centrum Materiałów.
- Centrum Komputerowe.
Centra te skupiają aparaturę niezbędną do prowadzenia zajęć dydaktycznych dostosowanych do współczesnego stanu wiedzy i technologii badawczych. Aparatura ta będzie wykorzystywana w zajęciach praktycznych prowadzonych dla studentów fizyki, biologii i chemii, oraz pokrewnych kierunków. Umożliwi ona prowadzenie zajęć na najwyższym poziomie, oraz przekazanie studentom nie tylko wiedzy o prawach przyrody, ale umiejętności badania zjawisk przyrodniczych, praw tłumaczących zjawiska z dziedziny chemii, fizyki i biologii z wykorzystanie nowoczesnej aparatury pomiarowej. Ponadto, studenci zdobędą nie tylko umiejętności planowania eksperymentów i obsługi aparatury, ale również analizy danych, jak i wykonywania eksperymentów in silico, z wykorzystaniem szybkich komputerów wyposażonych w nowoczesne oprogramowanie potrzebne do modelowania badanych zjawisk i struktur molekularnych.
Wyposażenie poszczególnych, wymienionych powyżej Centrów edukacyjnych opisano we właściwych podrozdziałach tej witryny internetowej.